Institut für

UMWELTSYSTEMFORSCHUNG


Osnabrück University navigation and search


Main content

Top content

Universität Osnabrück
Institut für Umweltsystemforschung
Barbarastr. 12
49076 Osnabrück

Raum 66/E27
Tel: +49 541 969 2510
Fax: +49 541 969 2599
Email schreiben

Dr. Geeske Scholz

Akademische Rätin, Ressourcenmanagement

Interessensgebiete

Aktuelle Arbeiten

Publikationen

Projekte

Lehre

Interessensgebiete

Soziales Lernen & Wissensintegration, Engagement und Handeln

Diversität und sozialer Zusammenhalt

Soziale Identität and Narrative

Agentenbasierte Modellierung

  • Methodik
  • Sozialpsychologische Theorien
  • Entscheidungsmodelle und sozialer Einfluss

Aktuelle Arbeiten und Working Papers

Aktuelle Arbeiten

  • SIA: a basic model of Social Identity approaches (mit Geo Kocheril und Nanda Wijermans)
  • Evaluation of learning in a climate change adaption project (mit Nadine Methner)
  • Agent-based gaming to teach complexity. Energy Transition Game mit Wander Jager und Kollegen vom IUSF
  • Connecting narratives and agent-based models (cooperation with KLASICA Alliance)

Working Papers

  • Revisiting social learning: a review of progress made in defining and measuring the concept (mit Joanne Vinke-de Kruijf, Johannes Halbe, Hannes Thomsen, Claudia Pahl-Wostl)
  • Social learning in an agent-based model:
    Using cognitive biases to simulate learning and consensus finding in group discussions (mit Art Dewulf und Claudia Pahl-Wostl)

Publikationen

Jager, W., Scholz, G., Mellema, R., & Kurahashi, S. (2018). The Energy Transition Game: Experiences and Ways Forward. In Innovative Approaches in Agent-Based Modelling and Business Intelligence (pp. 237-252). Springer, Singapore. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-13-1849-8_17

Eberlen, J., Scholz, G. & Gagliolo, M., (2017). Simulate this! An Introduction to Agent-Based Models and their Power to Improve your Research Practice. International Review of Social Psychology. 30(1), pp.149–160. DOI: http://doi.org/10.5334/irsp.115

Scholz, G. 2016. How participatory methods facilitate social learning in natural resource management. An exploration of group interaction using interdisciplinary syntheses and agent-based modeling. Osnabrück, Germany. [online] URL:https://repositorium.uni-osnabrueck.de/handle/urn:nbn:de:gbv:700-2016010713775

Scholz, G., Austermann, M., Kaldrack, K., & Pahl‐Wostl, C. (2015). Evaluating group model building exercises: a method for comparing externalized mental models and group models. System Dynamics Review, 31(1-2), 28-45. onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sdr.1538/full

Scholz, G., Dewulf, A. and Pahl-Wostl, C. 2014. An Analytical Framework of Social Learning Facilitated by Participatory Methods. Systemic Practice and Action Research 27 (6), 575-591. doi: 10.1007/s11213-013-9310-z

Scholz, G., Pahl-Wostl, C., and Dewulf, A. 2014. An agent-based model of consensus building. Proceedings of the Social Simulation Conference 2014, Barcelona, online: http://fawlty.uab.cat/SSC2014/ESSA/socialsimulation2014_124.pdf

Scholz, G. and Pahl-Wostl, C. 2012. CollAct- an agent-based model of actors discussing a group model. Proceedings ESSA 2012, Salzburg, Österreich

Projekte

DAFNE (Use of a Decision-Analytic Framework to explore the water-energy-food NExus in complex and trans-boundary water resources systems of fast growing developing countries).

Lehre

Doktorandin

Caroline Lumosi

Lehrveranstaltungen

  • Vorlesung Regelbasierte Modelle (WS 2018/19, WS 2017/18, WS 2016/17, WS 2015/16, WS 2014/15, WS 2013/14)
  • Modellierung als intergative Brücke: das Energy Transition Game (Seminar an der TU Dresden, SoSe 2018)
  • Menschliche Entscheidungen in agenten-basierten Modellen(WS 2017/18)
  • Energy Transition Game (WS 2016/17)
  • Professionalisierungsbereich 2-Fächer-Bachelor Umweltsystemwissenschaft, Schritt 3: Anwendung in Fachveranstaltungen
  • Soziale Netzwerke (Seminar, SoSe 2016)
  • Modellbildung in verschiedenen Wissenschaftsbereichen (Seminar, SoSe 2014, SoSe 2015, SoSe 2016)
  • Seminar Systemwissenschaft (SoSe 2015)
  • Proseminar Systemwissenschaft (WS 2014/15)
  • Soziales Lernen und Beteiligungsprozesse (Seminar, SoSe 2014)
  • Tipping Points - Kipppunkte in natürlichen und sozialen Systemen (Hauptseminar Systemwissenschaft, SoSe 2013)
  • Übungen zu VL Regelbasierte Modelle (WS 2009/10 - 2012/13)
  • Unsicherheiten im Ressourcenmanagement (Hauptseminar Systemwissenschaft, SoSe 2012)